T-stanice obične prehlade unakrsno štite od infekcije SARS-CoV-2

Nika Beluhan

Nova studija, objavljena u Nature Communications, a koju su vodili istraživači sa sveučilišta Imperial College London, pruža prvi dokaz zaštitne uloge ovih T stanica. Dok su prethodne studije pokazale da T stanice inducirane drugim koronavirusima mogu prepoznati SARS-CoV-2, nova studija po prvi put ispituje kako prisutnost tih T stanica u vrijeme izloženosti SARS-CoV-2 utječe na to da li se netko zarazi.

Istraživači također kažu da njihova otkrića pružaju nacrt za drugu generaciju, univerzalno cjepivo koje bi moglo spriječiti infekciju od sadašnjih i budućih varijanti SARS-CoV-2, uključujući Omikron.

Dr. Rhia Kundu, prva autorica studije, s Imperialovog Nacionalnog instituta za srce i pluća, kaže: "Izloženost virusu SARS-CoV-2 ne rezultira uvijek infekcijom, a mi želimo razumjeti zašto. Otkrili smo da visoke razine već postojećih T stanica, koje tijelo stvara kada je zaraženo drugim ljudskim koronavirusima poput prehlade, mogu zaštititi od infekcije COVID-19".

"Iako je ovo važno otkriće, to je samo jedan oblik zaštite, a ja bih naglasila da se nitko ne bi trebao oslanjati samo na to. Umjesto toga, najbolji način da se zaštitite od COVID-19 je potpuno cijepljenje, uključujući i booster dozu."

Studija je započela u rujnu 2020. kada većina ljudi u Ujedinjenom Kraljevstvu nije bila zaražena niti cijepljena protiv SARS-CoV-2. Uključuje 52 osobe koje su živjele s osobom kojoj je potvrđena infekcija SARS-CoV-2 i koja je stoga bila izložena virusu. Sudionici su radili PCR testove na početku i 4 i 7 dana kasnije, kako bi utvrdili jesu li razvili infekciju.

Uzorci krvi od 52 sudionika uzeti su unutar 1-6 dana nakon što su bili izloženi virusu. To je omogućilo istraživačima da analiziraju razine već postojećih T-stanica izazvanih prethodnim infekcijama virusom prehlade koje također križno prepoznaju proteine ​​virusa SARS-CoV-2.

Istraživači su otkrili da su postojale znatno više razine tih križno reaktivnih T stanica kod 26 osoba koje se nisu zarazile, u usporedbi s 26 osoba koje su se zarazile. Ove T stanice ciljale su na unutarnje proteine ​​unutar virusa SARS-CoV-2, a ne na šiljasti protein na površini virusa, kako bi se zaštitili od infekcije.

Postojeća cjepiva ne izazivaju imunološki odgovor na te unutarnje proteine. Istraživači kažu da – uz naša postojeća učinkovita cjepiva koja ciljaju na proteine ​​– ovi unutarnji proteini nude novu metu cjepiva koja bi mogla pružiti dugotrajnu zaštitu jer odgovori T stanica traju dulje od odgovora antitijela koji nestaju unutar nekoliko mjeseci nakon cijepljenja.

Profesor Ajit Lalvani, viši autor studije i direktor NIHR-ove jedinice za istraživanje zdravlja respiratornih infekcija u Imperialu, kaže: "Naša studija pruža najjasnije dokaze do sada da T-stanice inducirane virusima prehlade imaju zaštitnu ulogu protiv SARS-CoV-a -2 infekcija. Ove T stanice pružaju zaštitu napadajući proteine ​​unutar virusa, a ne šiljasti protein na njegovoj površini".

"Šiljasti protein je pod intenzivnim imunološkim pritiskom od protutijela izazvanog cjepivom koje pokreće evoluciju mutanata koji pobjegnu od cjepiva. Suprotno tome, unutarnji proteini ciljani zaštitnim T stanicama koje smo identificirali mutiraju mnogo manje. Posljedično, oni su visoko konzervirani između različitih SARS-a -CoV-2 varijanti, uključujući omikron. Nova cjepiva koja uključuju ove konzervirane, interne proteine ​​stoga bi izazvala široke zaštitne T stanične odgovore koji bi trebali štititi od sadašnjih i budućih varijanti SARS-CoV-2."

Istraživači primjećuju neka ograničenja u svojoj studiji, uključujući i to da, budući da je mala i da je 88% sudionika europske nacionalnosti, nije moguće modelirati demografske čimbenike.

Izvor: Nature Communications