Omikron se ne razmnožava najbrže u plućima nego ovdje

Nika Beluhan

Velike razlike u tome koliko se Omikron i druge varijante koronavirusa učinkovito razmnožavaju mogu pomoći u predviđanju učinaka Omikrona. U usporedbi s ranijom varijantom Delta, Omikron se razmnožava 70 puta brže u tkivima koja oblažu prolaze dišnih putova, što može olakšati širenje s osobe na osobu, rekli su istraživači. Ali u plućnim tkivima, Omikron se replicira 10 puta sporije od izvorne verzije koronavirusa, što bi moglo pridonijeti manje teškoj bolesti.

U priopćenju za medije Sveučilišta u Hong Kongu, voditelj studije dr. Michael Chan Chi-wai rekao je: "Važno je napomenuti da ozbiljnost bolesti kod ljudi nije određena samo replikacijom virusa, već i imunološkim odgovorom svake osobe na infekcija, koja ponekad evoluira u upalu opasnu po život."

Chan je dodao: "Zarazivši mnogo više ljudi, vrlo zarazni virus može uzrokovati teže bolesti i smrt iako sam virus može biti manje patogen. Stoga, uzevši zajedno s našim nedavnim studijama koje pokazuju da varijanta Omikron može djelomično izbjeći imunitet od cjepiva i prošle infekcije, ukupna prijetnja od varijante Omikron vjerojatno će biti vrlo značajna."

Omikron čvršće hvata stanice, podnosi neka antitijela

Prema istraživačima, strukturni model kako se varijanta Omikron veže na stanice i antitijela baca svjetlo na njegovo ponašanje i pomoći će u dizajniranju neutralizirajućih antitijela. Koristeći računalne modele šiljastog proteina na površini Omikrona, analizirali su molekularne interakcije do kojih dolazi kada se šiljak uhvati za protein na površini stanice nazvan ACE2, ulaz virusa u stanicu.

Metaforički, izvorni virus imao je stisak ruke s ACE2, ali Omikronov stisak "više izgleda kao par koji se drži za ruke s isprepletenim prstima", rekao je Joseph Lubin sa Sveučilišta Rutgers u New Jerseyju. "Molekularna anatomija" zahvata može pomoći u objašnjavanju kako Omikronove mutacije surađuju kako bi pomogle u zarazi stanica, dodao je Lubin.

Istraživački tim također je modelirao šiljak s različitim klasama antitijela koji su ga pokušavali napasti. Antitijela napadaju iz različitih kutova, "kao što bi se obrana nogometne momčadi mogla uhvatiti u koštac s nosačem lopte", pri čemu jedna osoba hvata s leđa, druga sprijeda, rekao je Lubin. Čini se da će se neka antitijela "otresti" dok će druga vjerojatno ostati učinkovita. Dopunska cjepiva podižu razinu antitijela, što rezultira s "više branitelja", što bi donekle moglo nadoknaditi "slabiji stisak pojedinačnog antitijela", rekao je Lubin.

Nalazi, objavljeni na web stranici bioRxiv prije recenzije kolega, moraju se provjeriti, "posebno na uzorcima ljudi iz stvarnog svijeta", rekao je Lubin. "Iako naša predviđanja molekularne strukture nipošto nisu konačna riječ o Omikronu, ona omogućuju brži i učinkovitiji odgovor globalne zajednice."

Četiri od 10 zaraženih ljudi mogu nesvjesno širiti virus

Zaražene osobe koje ne pokazuju nikakve simptome mogle bi značajno pridonijeti prijenosu SARS-CoV-2, virusa koji uzrokuje COVID-19, s obzirom na to da čine 40,5% potvrđenih infekcija u cijelom svijetu, prema studiji objavljenoj u časopisu JAMA Network Open.

Istraživači su prikupili podatke iz 77 ranijih studija koje su uključivale ukupno 19.884 osobe s potvrđenom infekcijom SARS-CoV-2. Otkrili su da je među zaraženim ljudima u općoj zajednici oko 40% bilo asimptomatski, kao i 54% zaraženih trudnica, 53% zaraženih putnika zrakoplovom ili krstarenjem, 48% zaraženih štićenika ili osoblja staračkih domova i 30% zaraženih radnika zdravstvenih ustanova ili hospitaliziranih pacijenata. Ukupni postotak asimptomatskih infekcija bio je oko 46% u Sjevernoj Americi, 44% u Europi i 28% u Aziji.

"Visoki postotak asimptomatskih infekcija naglašava potencijalni rizik od prijenosa asimptomatskih infekcija u zajednicama", napisali su Min Liu i kolege sa Sveučilišta Peking u Kini. Službenici bi trebali pregledati asimptomatske infekcije, a oni koji su identificirani "trebaju biti pod nadzorom sličnim onom za potvrđene infekcije, uključujući izolaciju i praćenje kontakata".

Izvor: Reuters