Endometrioza i rak jajnika genetski su povezani

Nika Beluhan

Istraživači sa Sveučilišta Queensland pokazali su genetsku vezu između endometrioze i podtipova raka jajnika što im omogućuje da identificiraju potencijalne mete lijeka za terapiju i povećavaju razumijevanje obiju bolesti.

Prethodne studije su pokazale da žene oboljele od endometrioze imaju neznatno povećan rizik od razvoja epitelnog karcinoma jajnika. Sada, dr. Sally Mortlock i profesor Grant Montgomery s UQ-ovog Instituta za molekularnu bioznanost proveli su veliku genetsku studiju kako bi identificirali genetsku osnovu za ovaj rizik s ciljem boljeg razumijevanja biološkog preklapanja između ovih reproduktivnih poremećaja.

"Potrebno je više informacija o tome kako se razvijaju, koji su čimbenici rizika i putevi koji dijele endometrioza i različite vrste raka jajnika", rekao je dr. Mortlock. Endometrioza je kronična iscrpljujuća bolest koja utječe na zdravlje 1 od 9 žena u reproduktivnoj dobi, pri čemu tkivo slično sluznici maternice raste u drugim dijelovima tijela, uzrokujući bol i neplodnost.

"Naše istraživanje pokazuje da osobe koje nose određene genetske markere koji ih predisponiraju na endometriozu također imaju veći rizik od određenih podtipova epitelnog karcinoma jajnika, odnosno bistrostaničnog i endometrioidnog raka jajnika", rekla je dr. Mortlock i dodala da, iako su bolesti genetski povezane, rizik od raka jajnika kod osoba s endometriozom nije značajno povećan.

"Sve u svemu, studije su procijenile da je 1 od 76 žena izložena riziku od razvoja raka jajnika tijekom života, a endometrioza to neznatno povećava na 1 od 55, tako da je ukupni rizik još uvijek vrlo nizak", rekla je.

Studija je otkrila gene koji bi u budućnosti mogli biti meta lijekova za liječenje endometrioze i epitelnog raka jajnika. "Istražili smo specifična područja DNK koja povećavaju rizik od obje bolesti i identificirali gene u tkivu jajnika i maternice koji bi mogli biti mete za terapiju i koji bi mogli biti vrijedni za razumijevanje veze između poremećaja i poremećaj bioloških putova koji iniciraju rak."

Istraživači su kombinirali velike skupove podataka uspoređujući genome 15.000 ljudi s endometriozom i 25.000 s rakom jajnika kako bi pronašli preklapanje čimbenika rizika između te dvije bolesti.

Izvor: EurekAlert!