Stres može posijediti kosu, ali se učinak može obrnuti

N.B.

Poznato je da stres može uzrokovati ispadanje kose, ali i da zbog stresa kosa prerano posijedi - istraživanje koje su proveli znanstvenici sa Sveučilišta Columbia University Vagelos College of Physicians and Surgeons pružilo je prve kvantitativne dokaze da je to zapravo tako. I ne samo to - istraživanje je pokazalo i da se kosa može vratiti u svoju izvornu boju - ako se stres ukloni.

"Razumijevanje mehanizama koji omogućuju da se 'stare' sijede dlake vrate u svoja 'mlada' pigmentirana stanja moglo bi dati nove podatke o fleksibilnosti ljudskog starenja općenito i o tome kako na to utječe stres. Naši podaci dodaju se sve većem broju dokaza koji pokazuju da ljudsko starenje nije linearni, fiksni biološki proces, ali može, barem djelomično, biti zaustavljen ili čak privremeno obrnut", rekao je doktor Martin Picard, profesor bihevioralne medicine na Sveučilištu Columbia.

U prošlosti su se znanstvenici trudili kvantificirati vezu između stresa i sijede kose. Teško je pratiti koliko stresa osoba osjeća u određeno vrijeme i usporediti to s pojedinačnim dlakama na glavi. Tim istraživača na ovom istraživanju to je zaobišao, i to razvijanjem metode koja im je omogućila da detaljno prouče boju pojedinih dlačica. Snimili su slike, od kojih je svaka bila široka samo djelić milimetra i predstavljala oko sat vremena rasta dlačica, piše Science Focus. "Ako očima gledate kosu, činit će se kao da je cijela iste boje, osim ako ne dođe do većeg prijelaza", rekao je Picard. "Ispod skenera visoke rezolucije vidite male, suptilne varijacije u boji i to je ono što mjerimo."

Skupina od 14 sudionika istraživanja napisala je "dnevnik stresa", ocjenjujući razinu stresa svakog tjedna. Istraživači su to zatim usporedili s podacima o boji njihove kose te su primijetili snažnu korelaciju između stresnih razdoblja i sijede kose. Također su bili šokirani kad su otkrili da su neke dlake povratile pigmentaciju kad je stres uklonjen. "Među sudionicima postojao je jedan koji je otišao na odmor, a pet dlaka na njegovoj glavi vratilo se u njihovu 'staru' boju tijekom odmora", rekao je Picard.

Istraživanje provedeno na miševima iz 2020. godine pokazalo je da je sijedenje povezano sa stresom nepovratan proces uzrokovan gubitkom matičnih stanica u folikulima dlake. Međutim, istraživači vjeruju da se taj proces kod ljudi mora razlikovati. "Naši podaci pokazuju da je sijedenje kod ljudi reverzibilno, što podrazumijeva drugačiji mehanizam. Miševi imaju vrlo različitu biologiju folikula dlake, a ovo bi mogao biti primjer kada se nalazi miševa ne preslikavaju na ljude", rekao je koautor istraživanja, profesor Ralf Paus s Medicinskog fakulteta Sveučilišta Miami Miller.

Uz to, tim je proučavao razinu tisuća proteina u dlačicama i otkrio 300 koji su se promijenili kako je kosa izgubila pigment. Oni vjeruju da su ove promjene uzrokovane mitohondrijima, strukturama unutar stanice koje proizvode većinu svoje energije, prenosi Science Focus.

"Na temelju našeg matematičkog modeliranja mislimo da kosa mora doseći prag prije nego što posijedi. U srednjoj dobi, kada je kosa blizu tog praga zbog biološke dobi i drugih čimbenika, stres će je gurnuti preko praga i ona prelazi u sijedu.", rekao je Picard.
Nažalost, to ne znači da je sijedenje kod svake osobe reverzibilno. "Ne mislimo da će smanjenje stresa kod 70-godišnjaka koji je godinama bio sijed potamniti kosu", rekao je Picard. Izvor: ScienceFocus