Svemir i vrijeme

Rijedak prikaz zvijezde prije nego što je postala supernova nadmašio očekivanja

L.B.

Rijedak uvid u izgled zvijezde netom prije nego što je eksplodirala u supernovu pokazao je da ovo stanje izgleda potpuno drugačije nego što su astronomi pretpostavljali, a sve je opisano u novoj studiji objavljenoj u časopisu Royal Astronomical Society.

Slike svemirskog teleskopa Hubble otkrivaju da je relativno hladna, prozračna zvijezda završila svoj život pretvarajući se u supernovu bez vodika. Do sada se smatralo da supernove bez vodika potječu samo od izuzetno vrućih, kompaktnih zvijezda.

“Ovo otkriće predstavlja vrlo važan test za evoluciju zvijezda", kaže Sung-Chul Yoon, astrofizičarka s Nacionalnog sveučilišta u Seulu u Južnoj Koreji, koja nije sudjelovala u studiji.
Teoretičari imaju određenih ideja o načinu na koji se masivne zvijezde ponašaju neposredno prije nego što eksplodiraju, ali takvih velikih zvijezda nema dovoljno u našem lokalnom svemiru i mnoge nisu ni približno spremne za pretvaranje u supernove, kaže Yoon.

Retroaktivno prepoznavanje zvijezde odgovorne za stvaranje supernove pruža priliku za testiranje scenarija o načinu na koji zvijezde rastu neposredno prije eksplozije.

Međutim, pronaći te zvijezde je teško, objašnjava Charlie Kilpatrick, astronom sa Sveučilišta Northwestern u Evanstonu. Teleskop je trebao gledati točno u to područje neba u godinama koje su prethodile nastanku supernove, a eksplozija se trebala dogoditi dovoljno blizu da svjetlost njene, puno slabije, zvijezde dospije do teleskopa.

Iako je oba uvjeta teško ispuniti, Kilpatrick i njegov tim su u prosincu 2019. godine otkrili supernovu u galaksiji udaljenoj oko 46 milijuna svjetlosnih godina, te su odmah provjerili stara Hubbleova promatranja istog tog područja neba. Nastojali su pronaći zvijezdu koja je stajala iza eksplozije, a to su i uspjeli te su je nazvali SN 2019yvr.

Ulovili su opservacije zvijezde 2.6 godine prije eksplozije. Pokazalo se da se radi o žutoj zvijezdi koja je otprilike 320 puta šira od sunca, a temperatura joj je iznosila otprilike 6 500°C.
Supernovi SN 2019yvr nedostajalo je vodika, pa se očekivalo da će i njezina prethodnica također pokazati nedostatak vodika. Očekivalo se da će ta zvijezda biti izuzetno vruća, plava i kompaktna, topline između 10 0000°C do 50 000 °C, i da neće biti više od 50 puta šira od sunca. S druge strane, činilo se da je hladna, velika, žuta prethodnica supernove obložena s puno vodika.

Tim je sada razvio nekoliko scenarija prema kojima je zvijezda SN 2019yvr odbacila većinu svog vodika u svemir kroz nasilne erupcije, vjerojatno izazvane određenim nestabilnostima unutar njezine jezgre ili od susjedne zvijezde. Postoji mogućnost i da je za odvlačenje vodika odgovorna susjedna zvijezda koja kružila oko nje. No, sve je za sada na razini spekulacija, a ovaj je tim izjavio kako će se dobro zabaviti otkrivajući što se točno dogodilo sa SN 2019yvr.

Izvor: Science News