Ovaj test može otkriti genom kovida bez PCR-a

Nika Beluhan

Istraživači sa Sveučilišta Washington razvili su novi test za COVID-19 koji kombinira brzinu testova na antigen bez recepta s točnošću PCR testova koji se obrađuju u medicinskim laboratorijima i bolnicama.

Harmony COVID-19 test je dijagnostički test koji, kao i PCR testovi za COVID-19, otkriva genetski materijal iz virusa SARS-CoV-2. No, dok konvencionalni PCR testovi mogu potrajati nekoliko sati, Harmony kit može dati rezultate za manje od 20 minuta za neke uzorke i sa sličnom točnošću.

"Test smo dizajnirali tako da bude jeftin i dovoljno jednostavan da se može koristiti bilo gdje", rekao je Barry Lutz, izvanredni profesor bioinženjeringa i istraživač s Brotman Baty instituta za preciznu medicinu. "Nadamo se da će niska cijena učiniti testiranje visokih performansi dostupnijim lokalno i diljem svijeta."

Lutz je autor rada koji opisuje Harmony COVID-19 testni komplet. Istraživači su razvili Harmony da bude jednostavan i lak za korištenje, koristeći reagense spremne za korištenje. Test koristi metodu "sličnu PCR-u" za otkrivanje prisutnosti genoma SARS-CoV-2 RNA u uzorku nazalnog brisa uz pomoć malog, jeftinog detektora, koji je također dizajnirala Lutzova grupa. Za upravljanje detektorom i očitavanje rezultata koristi se pametni telefon. Detektor može istovremeno podnijeti do četiri uzorka i stao bi u pretinac standardnog automobila.

Točnost testova na COVID-19 bila je hitna stvar tijekom cijele pandemije. Mnogi kućni antigenski kompleti za COVID-19, koji otkrivaju dijelove proteina koje virus stvara umjesto svog genetskog materijala, točni su 80-85%, iako točnost može pasti s varijantom Omikron, koja sadrži relativno velik broj mutacija koje se ne nalaze u drugim sojevima. PCR testovi su općenito 95% točni ili bolji, ali zahtijevaju skupu opremu i dugo čekanje na rezultate.

Početni rezultati objavljeni u radu pokazuju da je Harmony kit 97% točan za nazalne briseve. Harmony komplet otkriva tri različite regije genoma virusa. Ako nova varijanta ima mnogo mutacija u jednoj regiji, novi test i dalje može otkriti druge dvije. Može, na primjer, otkriti varijantu Omikron, koja ima desetke mutacija u području genoma koji kodira takozvani šiljasti protein.

Iako su testovi temeljeni na PCR-u vrlo točni, ključno ograničenje je to što PCR testovi zahtijevaju desetke ciklusa zagrijavanja i hlađenja kako bi se otkrio genetski materijal u uzorku. Test koji je razvio tim UW zaobilazi ovaj problem oslanjajući se na metodu sličnu PCR-u poznatu kao RT-LAMP, koja nema iste stroge zahtjeve za temperaturni ciklus.

"Ovaj test radi na konstantnoj temperaturi, tako da eliminira vrijeme zagrijavanja i hlađenja i daje rezultate za oko 30 minuta", rekao je Lutz.

Lutz i njegov tim nadaju se da bi kompleti mogli biti dostupni prvo za korištenje u klinikama, kao i u drugim okruženjima pod medicinskim nadzorom, kao što su radna mjesta i škole. Kasnije bi željeli prilagoditi test za kućnu upotrebu.

"Dugo vremena, opcije su bile ili PCR test koji je skup i obično traje dan ili više da se dobije rezultat, ili brzi test na antigen koji daje brze rezultate i jeftin je, ali obično ima nižu točnost od laboratorijskog PCR testa", rekao je Lutz. "Od prvog dana dizajnirali smo naš test tako da bude produktivan uz nisku cijenu i veliki volumen, uz isporuku brzih rezultata s performansama poput PCR-a."

Izvor: Science Advances