Bebe se ipak ne rađaju s mikrobiomom, kažu znanstvenici

V.P.

Više od jednog stoljeća maternica se uglavnom smatrala sterilnom okolinom. Ipak, čak ni danas, s naprednom medicinskom tehnologijom pri ruci, znanstvenici ne mogu doći do konsenzusa oko toga jesu li posteljica i amnionska tekućina oko fetusa uistinu bez mikroba ili ne.

Neki znanstvenici tvrde da su posljednjih godina otkrili znakove života mikroba u uzorcima fetusa. To ih je navelo na tvrdnju da je ljudski mikrobiom (zajednica bakterija, gljivica i arheja koje žive na nama i unutar nas) prisutan prije rođenja.

Drugi se ne slažu. Prema skupini znanstvenika iz Sjeverne Amerike, Europe i Ujedinjenog Kraljevstva, takve se studije temelje na kontaminiranim uzorcima.

Mikrobi otkriveni u prošlim nalazima, tvrde autori, nenamjerno su uvedeni na promatrano mjesto, bilo nakon vaginalnog poroda ili tijekom kliničkog postupka uklanjanja fetusa ili uzoraka njegove DNK.

Sam pojam fetalnog mikrobioma je radikalan. To se kosi s osnovnim imunološkim načelima i samom idejom sisavaca bez mikroba, jer se pretpostavlja kako se fetus razvija u sterilnom okruženju.

Iako je moguće da mikrobi prijeđu s majke na fetus prolazeći kroz placentu, za te strane „napadače” brzo se pobrine lokalni imunološki sustav u amnionskoj tekućini. Kada mikrobi ustraju, uzrokuju ozbiljne zdravstvene probleme u razvoju fetusa.

"Takvo neslaganje oko temeljnog aspekta ljudske biologije predstavlja izazov za znanstveni napredak", pišu glavna autorica Katherine Kennedy, mikrobiologinja sa Sveučilišta McMaster u Kanadi, i kolege.

"Neuspjeh u rješavanju ovog problema za posljedicu ima preusmjeravanje ograničenih resursa u istraživanja koja ne rezultiraju napretkom za zdravlje fetusa i majke, te pogrešne pokušaje terapeutske izmjene nepostojećeg fetalnog mikrobioma."

Novi rad pokušava razjasniti dio te zabune pregledom nalaza i metoda prethodnih istraživanja, usredotočujući se na četiri nedavna izvješća objavljena od 2020.

Izravnim ispitivanjem mikrobiologije ljudskog fetusa, odabrane studije otkrile su suptilne znakove potencijalnog naseljavanja mikroba. Polovica izvješća otkrila je održive mikrobne populacije niske gustoće u fetusu, dok su druga dva otkrila samo metaboličke nusprodukte mikroba ili tragove bakterija koji se često nalaze na koži.

Prikupljanje fetalnih uzoraka bez unošenja mikroba je zahtjevan posao, a u nekim od ovih prošlih studija, tvrde Kennedy i kolege, očito su nedostajale bitne kontrole.

Od gore spomenutih radova, za dva su uzorke prikupili nakon vaginalnog porođaja fetusa. Drugi je uzeo uzorke nakon rođenja carskim rezom. Svaki od ovih načina poroda može „upoznati” fetus s mikrobima iz majčine mikroflore i obližnje okoline. Ipak, samo je studija carskog reza – čija je Kennedy bila glavni autor – objasnila tu izloženost.

U dvije studije koje su tvrdile kako su mikrobi kolonizirali fetus, svaki pojedini rod mikroba također je pronađen na različitim razinama u većini kontrolnih uzoraka iz drugih istraživanja.

"Izostavljanje vaginalnih kontrola, za određivanje mikrobiote vaginalno porođenih fetusa, značajno je ograničenje koje baca sumnju na zaključak autora da mikroorganizmi potječu iz maternice", upozorava novo istraživanje.

Štoviše, drugi znanstvenici koji nisu bili uključeni u analizu ističu da su kolonizacija mikroba i konzistentan mikrobiom bitno različiti.

"Do sada dostupni radovi upućuju na to da je sasvim moguće kako su mikrobi u in utero okruženju, ali vjerujem da u najboljem slučaju ti mikrobi dolaze s nekog drugog mjesta u tijelu i da nisu izvorni u in utero okolišu", mikrobiologinja Suzanne Devkota iz Kalifornijsko sveučilište u Los Angelesu napisala je u nedavnom komentaru.

"Teško mi je pomiriti ove studije na ljudima, koje ukazuju na mikrobiom placente, s činjenicom da postoje životinje bez mikroba."
Osim toga, čak i ako mali broj mikroba doista kolonizira fetus prije rođenja, kako imunološki sustav u razvoju sprječava te kontaminante da iskoriste novi oblik života? I kako imunološke stanice uopće znaju koje mikrobe primiti, a koje ne?

"Iz kliničke perspektive, čini se da je većinu tumačenja iznesenih u nedavnim publikacijama u vezi s prisutnošću mikroorganizama u fetusima biološki teško pomiriti, jer je vrlo vjerojatno da bi rezultirala oštećenjem ili smrću fetusa. ”, zaključuju Kennedy i kolege.

"Kroz višestruka razmatranja svih objašnjenja, zaključujemo da dokazi snažno idu u prilog hipotezi 'sterilne maternice'."

Izvor: Science Alert