Biljke i životinje

Evo što o zobi otkriva njen genom

Nika Beluhan

"Zob nije samo vrlo popularna žitarica, već je i vrlo komplicirana, genetski", kaže Manuel Spannagl iz Helmholtz Münchena. U sklopu međunarodnog istraživačkog projekta proveo je šest godina dekodirajući i istražujući genom zobi, te identificirao cijeli skup gena sadržanih u ovoj važnoj žitarici. Složenost genoma zobi rezultat je njegove veličine i strukture: zob ima šest setova kromosoma s ukupno više od 80.000 gena, dok ljudi imaju samo dva seta kromosoma s oko 20.000 gena. Štoviše, redoslijed gena duž kromosoma znatno je manje "razvrstan" nego u drugim žitaricama sa značajnom količinom gena koji je premješten između kromosoma, što rezultira arhitekturom genoma poput mozaika.

Praćenje zdravstvenih prednosti zobi

Poznavanje sekvence genoma omogućuje nam da bolje razumijemo koji su geni odgovorni za koje osobine. U slučaju zobi, istraživače je posebno zanimalo otkriti zašto izazivaju manje alergija i netolerancije u usporedbi sa žitaricama poput pšenice ili raži. Otkrili su da zob ima manje proteina koji odgovaraju glutenu u pšenici. Budući da su ti proteini izravno povezani s celijakijom i netolerancijom pšenice, zob dovodi do manje netolerancije kod ljudi.

"To nam je omogućilo da potvrdimo na genomskoj razini da je zob u svom čistom obliku prikladna za prehranu bez glutena", kaže Nadia Kamal iz Helmholtz Münchena. U usporedbi s drugim žitaricama, zob također sadrži mnogo veći udio takozvanih beta-glukana. Ova dijetalna vlakna smanjuju kolesterol u krvi i pozitivno utječu na osobe s metaboličkim bolestima poput dijabetesa tipa 2. Zahvaljujući njihovom naporu za sekvenciranje, znanstvenici sada znaju koji su geni odgovorni za beta-glukane koji promiču zdravlje.

Novi potencijal za uzgoj

Zob nije zanimljiva samo zbog svojih zdravstvenih prednosti - uzgoj zobi zahtijeva manje tretiranja insekticidima, fungicidima ili gnojivima u usporedbi s drugim žitaricama. Zahvaljujući novim uvidima u genom zobi, sad se može ubrzati uzgoj hranjivije i održivije zobi. "Stvorili smo potencijal za ciljani uzgoj", kaže Nick Sirijovski sa Sveučilišta Lund i ScanOats. Budući da zob daje visoke prinose čak i na marginalnim tlima i općenito ima manji ekološki otisak od pšenice, ovi aspekti su posebno uzbudljivi za istraživače u svjetlu budućih izazova u osiguravanju hranjive biljne alternativne hrane za rastuću globalnu populaciju na održiv način.

Izvor: EurekAlert!