Patite od psorijaze? Za to okrivite ovaj trio proteina

N.B.

Oko 7,5 milijuna Amerikanaca pati od psorijaze, autoimune bolesti koja se pokazuje kao mrlje crvene, upaljene kože i bolni, ljuskavi osip. Iako postoje učinkoviti tretmani za psorijazu, ne reagiraju svi na te terapije — a za mnoge je olakšanje tek privremeno.

"Ove terapije ne smanjuju bolest za 100 posto, i ne liječe bolest", kaže profesor dr. sc. Michael Croft na Institutu za imunologiju La Jolla (LJI). "A ako pacijente skinete s tih lijekova, bolest se gotovo uvijek vraća."

Sada su Croft i njegov tim u LJI-jevom Centru za autoimunost i upalu otkrili kako ključni protein nazvan TWEAK oštećuje stanice kože kod pacijenata s psorijazom. Njihovi nalazi, na miševima i stanicama ljudske kože, sugeriraju da bi ciljanje TWEAK-a moglo pomoći u kontroli bolesti

"Mislimo da bi se TWEAK mogao smatrati potencijalnom metom za liječenje psorijaze", kaže dr. Rinkesh Gupta, postdoktorant na LJI i prvi autor nove znanstvene imunološke studije. "Dobro je imati ovu priliku za razvoj nove terapijske opcije."

Nalazi se nadovezuju na prethodni rad Croft Laba koji pokazuje da TWEAK može komunicirati s najčešćim tipom stanica kože, zvanom keratinocit. Istražujući miševe s nedostatkom TWEAK-a, znanstvenici su otkrili da je TWEAK pokretač upale u modelu psorijaze.

Nova studija pokazuje da TWEAK ne radi sam. Proučavajući ljudske keratinocite, znanstvenici su otkrili da se TWEAK udružuje s dva druga proteina, koji se nazivaju faktor nekroze tumora (TNF) i interleukin-17 (IL-17), kako bi pokrenuli upalu. Čini se da ovaj trio kontrolira proizvodnju upalnih molekula i ekspresiju dodatnih proteina povezanih s upalom kod pacijenata s psorijazom.

"Činjenica da rade zajedno sugerira da bolest u osnovi pokreću sva tri ta određena proteina u isto vrijeme", kaže Croft. "Primarna implikacija je da će TWEAK također biti dobra meta lijeka, kao što je već dokazano za TNF i IL-17."

Kako bi to testirali, znanstvenici su koristili mišji model psorijaze kako bi usporedili koliko je TWEAK-inhibitor izmjeren s terapijama koje inhibiraju IL-17 ili TNF.

Rezultati govore da je tim na pravom putu. "Ako spriječite TWEAK da radi na njegovom receptoru na keratinocitima, dobit ćete isti terapeutski učinak kao kada inhibirate TNF ili IL-17", kaže Gupta. Ovaj nalaz je posebno ohrabrujući jer su TNF i IL-17 mete lijekova za psorijazu koje je odobrila FDA.

Iako je potrebno provesti klinička ispitivanja na ljudima, Croft vidi budućnost za TWEAK inhibitore kao terapije za mnoge vrste kožnih bolesti. "Mislimo da je TWEAK uključen u upalu kože općenito", kaže Croft.

Njegov laboratorij sada istražuje ulogu TWEAK-a u atopijskom dermatitisu, koji se također naziva ekcem, vrlo čest tip upale kože, osobito kod beba i male djece. Croft kaže, iako su psorijaza i atopijski dermatitis različite bolesti, one imaju nekoliko zajedničkih stvari - i nema toliko dobrih tretmana za atopijski dermatitis.

"Svakako ima puno prostora za poboljšanje u liječenju pacijenata s atopijskim dermatitisom", kaže.

Izvor: Science Immunology