Matematika, fizika, kemija

Konačno otkrili drevnu univerzalnu jednadžbu za oblik jajeta

N.B.

Istraživači sa Sveučilišta u Kentu otkrili su univerzalnu matematičku formulu koja može opisati bilo koje ptičje jaje koje postoji u prirodi, što je podvig koji je do sada bio neuspješan.
Oblik jaja odavno privlači pozornost matematičara, inženjera i biologa s analitičkog gledišta.

Oblik je cijenjen zbog svoje evolucije, dovoljno velik da inkubira embrij, dovoljno mali da izađe iz tijela na najučinkovitiji način, a ne otkotrlja se nakon polaganja, dovoljno strukturalno čvrst da podnese težinu i predstavlja početak života za 10 500 vrsta koje su preživjele od dinosaura. Jaje se naziva "savršeni oblik".

Analiza svih oblika jaja koristila je četiri geometrijske figure: kuglu, elipsoid, oval, i piriformu (konusnu), s matematičkom formulom za pirform koja se tek treba izvesti. Istraživači su uveli dodatnu funkciju u ovalnu formulu, razvivši matematički model koji odgovara potpuno novom geometrijskom obliku koji je okarakteriziran kao posljednja faza u razvoju sfernog elipsoida, koja je primjenjiva na bilo koju geometriju jaja.

Ova nova univerzalna matematička formula za oblik jaja temelji se na četiri parametra: duljina jaja, najveća širina, pomak okomite osi i promjer na jednoj četvrtini duljine jaja. Ova dugo tražena univerzalna formula značajan je korak u razumijevanju ne samo samog oblika jaja, već i kako i zašto je evoluiralo, čime je omogućena široka biološka i tehnološka primjena.

Matematički opisi svih osnovnih oblika jaja već su pronašli primjenu u istraživanju hrane, strojarstvu, poljoprivredi, bioznanosti, arhitekturi i zrakoplovstvu. Na primjer, ova se formula može primijeniti na inženjersku konstrukciju tankozidnih posuda oblika jaja, koje bi trebale biti jače od tipičnih sfernih.

Jaje je prirodni biološki sustav proučavan za projektiranje inženjerskih sustava i najsuvremenijih tehnologija. Geometrijski lik u obliku jajeta usvojen je u arhitekturi te u gradnji, jer može izdržati maksimalna opterećenja uz minimalnu potrošnju materijala, na što se ova formula sada može lako primijeniti.

Darren Griffin, profesor genetike na Sveučilištu u Kentu, rekao je: "Biološki evolucijski procesi, poput stvaranja jaja, moraju se istražiti radi matematičkog opisa kao osnova za istraživanje u evolucijskoj biologiji, kako je pokazano ovom formulom. Ova univerzalna formula može se primijeniti u temeljnim disciplinama, osobito u industriji hrane i peradi, i poslužit će kao poticaj za daljnja istraživanja inspirirana jajetom kao istraživačkim objektom."

Izvor: Annals of the New York Academy of Sciences