Na jesen započinje testiranje cjepiva protiv raka, evo što trebate znati

V.P.

Vlada Ujedinjenog Kraljevstva nedavno je objavila kako u partnerstvu s njemačkom tvrtkom BioNTech testira cjepivo za rak i druge bolesti.

Projekt ima za cilj nadograditi tehnologiju mRNA cjepiva po čijem je razvoju BioNTech postao poznat i koja je bila vrlo uspješna u sprječavanju teških bolesti i smrti od COVID-a.

Cilj projekta je do 2030. godine isporučiti 10.000 personaliziranih terapija pacijentima u Ujedinjenom Kraljevstvu. Ispitivanja bi mogla započeti već ove jeseni.

Donedavno se rak liječio kirurškim zahvatom (izrezivanjem stanica raka), radioterapijom (slično spaljivanju stanica raka) i kemoterapijom (zaustavljanjem diobe stanica raka izravnim ubijanjem).

Potonji je dobro poznat po teškim nuspojavama. U posljednjem desetljeću, međutim, vidjeli smo pojavu novijih tretmana, kao što je imunoterapija. Imunoterapija obično djeluje tako da blokira receptore (proteine kao što su CTLA-4, PD1 ili PDL1) na površini stanica raka.

Naš imunološki sustav već zna kako se boriti protiv raka, ali stanice raka koriste te proteine kako bi isključile imunološki sustav.

Blokiranjem ovih receptora, imunološki sustav može prepoznati rak kao neprijatelja i ubiti ga – poput skidanja ogrtača s uljeza.

Iako spomenuti lijekovi imaju nuspojave, iste su obično znatno manje ozbiljne od kemoterapije. A kada djeluju, mogu se nastaviti koristiti mjesecima ili čak godinama.

Prije više od deset godina znanstvenici su primijetili da posebno dobro djeluju kod melanoma, agresivnog oblika raka kože.

Također, od tada smo vidjeli da djeluju na mnoge različite vrste raka, od raka pluća do raka mokraćnog mjehura, na karcinome s puno PDL1 na površini, do onih s mnogo mutacija u njihovoj DNK.

No ne djeluju kod svakog raka, a često uopće ne djeluju. Kao i drugi lijekovi protiv raka, također mogu djelovati neko vrijeme i zatim prestati djelovati.

Nedavni uspjeh s mRNA cjepivom protiv raka

U prosincu 2022. farmaceutske tvrtke Moderna i Merck izvijestile su o pozitivnim rezultatima s personaliziranim cjepivom protiv raka. Pacijenti u ispitivanju imali su stadij 3 melanoma, što znači da se rak proširio na limfne čvorove u blizini.

Uobičajeni tijek liječenja bio bi operacija kojom bi se uklonili tumor i okolni limfni čvorovi, a zatim bi se dale infuzije lijeka protiv PD1 (obično Merckova Keytruda).

U novom personaliziranom pristupu cjepivu, znanstvenici su uzeli uzorke melanoma pacijenata i pogledali slova u njihovoj DNK.

Uzeli su do 34 najviše mutirana dijela DNA, takozvane neoantigene, i stavili ih u lanac mRNA – koji se može smatrati softverom u stanicama između DNA (tvrdog diska) i proteina (hardvera).

Ta mRNA zatim je dana pacijentima kao personalizirano cjepivo. Personalizirano je jer svatko ima različite neoantigene, pa je svatko u studiji primio malo drugačije cjepivo s do 34 različite mutacije kodirane u samo jednom lancu mRNA.

Baš kao i mRNA COVID cjepiva, ta mRNA napravila je mali komadić raka unutar pacijenata, a njihov imunološki sustav reagirao je protiv istog.

Rezultati ove studije u srednjoj fazi pokazali su kako je korištenje personaliziranog cjepiva protiv raka smanjilo rizik od povratka raka (ili smrti od raka) za 44 posto u usporedbi sa standardnim pristupom (kirurgija praćena anti-PD1 imunoterapijom).

I nije bilo dodatnih nuspojava povrh postojećih.

Iako ovi rezultati potencijalno mijenjaju situaciju, moramo vidjeti rezultate i kod drugih vrsta raka te u većim ispitivanjima.

Nevjerojatno je uzbudljivo da će jedna od većih tvrtki za mRNA, BioNTech, surađivati s UK-om kako bi razvili istraživačko središte u Cambridgeu, razmatrajući ove pristupe i dajući terapiju 10.000 pacijenata na NHS-u, bilo rutinski ili u ispitivanjima.

Napredak u medicini obično se postiže malim koracima, ali ovo cjepivo protiv raka – novi oblik personalizirane, ciljane medicine – moglo bi biti veliki skok, baš kao i anti-PD1 ili anti-PDL1 imunoterapije.

Uzbudljivo je što će Ujedinjeno Kraljevstvo biti središnje mjesto na putu pretvorbe raka ne samo u kroničnu bolest s kojom možemo živjeti, već i u onu koju možemo izliječiti.

Izvor: Science Alert