Svemir i vrijeme

Znanstvenici otkrili magnetno polje oko crne rupe koja je po prvi put zabilježena fotografijama

L.B.

Znanost se obično razvija nepredvidivo i u različitim smjerovima, pa tako često neko otkriće dovede do drugog, posve neočekivanog, otkrića. Tako je trenutno i sa supermasivnom crnom rupom M87*.

Ova je crna rupa prvi puta u povijesti zabilježena na fotografijama kao sjena crne rupe, što će ostati upamćeno kao fantastično postignuće za koje je trebalo mnogo godina i stotine znanstvenika.

Sada su znanstvenici unutar kolaboracije 'Event Horizon Telescope' pažljivo analizirali taj svijetleći krug zlatne svjetlosti udaljen 55 milijuna svjetlosnih godina, i pronašli dokaze snažne polarizacije – zakretanje orijentacije svjetlosnih valova, generirano snažnim magnetskim poljima u području oko crne rupe (na slici).

„Ovaj rad je ogromna prekretnica: polarizacija svijetla nosi informacije koje nam omogućuju bolje razumijevanje fizike iza slike koju smo vidjeli u travnju 2019., što prije nije bilo moguće. Otkriće ove nove polarizirane slike zahtijevalo je godine rada zbog kompleksnih tehnika analize podataka“, rekao je astronom Ivan Marti-Vidal sa Sveučilišta u Valenciji.

Polarizacija znanstvenicima otkriva mnogo o svemirskom okruženju. Za M87* to okruženje ima oblik i strukturu magnetskog polja oko kojeg se kovitlaju plinovi. Znanstvenici su zaključili kako polarizacija svijetla koja je vidljiva na fotografiji crne rupe može biti objašnjena samo kao snažno magnetno polje.

„Opservacije sugeriraju da je magnetsko polje na rubovima crne rupe dovoljno snažno kako bi odgurnulo vruće plinove i pomoglo joj oduprijeti se privlačenju gravitacije. Samo plin koji prođe kroz polje može otići prema horizontu ove pojave“, objasnio je astronom Jason Dexter sa Sveučilišta Colorado Boulder.

Ovo bi moglo biti ključno za razumijevanje fenomena koji je dugo zbunjivao znanstvenike – relativističke mlaznice crne rupe.

Ništa što trenutno možemo detektirati ne može pobjeći crnoj rupi jednom kada prođe prag kritične blizine, no ipak ne završe svi materijali koji joj se nađu u akrecijskom disku iznad horizonta pojave. Mala frakcija njih se nekako preusmjeri iz unutarnje regije akrecijskog diska prema polovima od kuda je lansirana u svemir u obliku mlazova ionizirane plazme.

Astronomi sada misle da magnetno polje crne rupe igra ulogu u ovom procesu. Obrisi magnetnog polja se, prema ovoj teoriji, ponašaju kao sinkrotroni koji akceleriraju materijale prije nego što ih lansiraju ogromnom brzinom.

Buduća će se istraživanja stoga fokusirati na magnetno polje oko te regije lansiranja u blizini horizonta pojavnosti M87*.

Izvor: Science Alert