Svemir i vrijeme

Otkrili svjetlosne odjeke koji dolaze iza supermasivne crne rupe

N.B.

I Zw 1 nalazi se približno 800 milijuna svjetlosnih godina daleko u sazviježđu Riba. Inače poznata i kao Mrk 1502 ili LEDA 3151, klasificirana je kao galaksija tipa Seyfert, u kojoj se nalazi supermasivna crna rupa otprilike 10 milijuna puta masivnija od našeg Sunca.

Astronomi nisu očekivali da će išta vidjeti iza crne rupe, jer iz nje ne može pobjeći nikakva svjetlost. No, zbog ekstremne gravitacije crne rupe koja je iskrivila prostor oko nje, svjetlosni odjeci iza crne rupe bili su savijeni oko crne rupe, čineći ih vidljivim s gledišta satelita XMM i NuSTAR.

"Svako svjetlo koje ulazi u tu crnu rupu ne izlazi, pa ne bismo trebali moći vidjeti ništa što se nalazi iza crne rupe. Razlog zašto to možemo vidjeti je taj što ta crna rupa iskrivljuje prostor, savija svjetlost i uvija magnetska polja oko sebe", rekao je dr. Dan Wilkins, istraživač s Kavli instituta za astrofiziku čestica i kozmologiju na Sveučilištu Stanford.

Otkriće je započelo potragom kako bi se doznalo više o tajanstvenoj 'korona' crnoj rupi I Zw 1, koja je izvor jakog svjetla rendgenskih zraka. Astronomi misle da je korona posljedica plina koji neprestano pada u crnu rupu, gdje formira rotirajući disk oko sebe. Ovaj plinski disk zagrijava se do milijuna stupnjeva i stvara magnetska polja koja se vrtećom crnom rupom uvijaju u čvorove.

Kad se magnetsko polje veže, ono na kraju pukne, oslobađajući energiju pohranjenu u njemu. To zagrijava sve oko sebe i proizvodi koronu visokoenergetskih elektrona koji proizvode svjetlo rendgenskih zraka.

Bljesak opažen iz I Zw 1 bio je toliko svijetao da su neke rendgenske zrake zasjale na disk plina koji pada u crnu rupu. Rendgenske zrake koje su se reflektirale na plin iza crne rupe bile su savijene oko crne rupe, a ti manji bljeskovi stigli su u teleskope sa zakašnjenjem.

Ova zapažanja podudaraju se s predviđanjima Alberta Einsteina o tome kako gravitacija savija svjetlost oko crnih rupa, kako je opisano u njegovoj teoriji opće relativnosti.

"Prije pedeset godina, kada su astrofizičari počeli nagađati o tome kako bi se magnetsko polje moglo ponašati blizu crne rupe, nisu imali pojma da bismo jednog dana mogli imati tehnike da to izravno promatramo i vidimo Einsteinovu opću teoriju relativnosti na djelu", rekao je Profesor Roger Blandford, s Instituta za astrofiziku i kozmologiju čestica na Sveučilištu Stanford.

Izvor: Nature