Svemir i vrijeme

NASA ne isključuje mogućnost za udar 50m širokog asteroida u Zemlju

V.P.

Mali asteroid 2023 DW mogao bi pokvariti Valentinovo za dio Sjeverne Amerike za 23 godine. Mogućnost udara je manja od 1 posto, ali unatoč stalnim promatranjima nije se uspjela smanjiti na nulu. Ako 2023 DW udari, udar bi bio više nalik na eksploziju atomske bombe, bez zračenja, nego na događaj uništenje dinosaura. No možda će svemirske agencije zaista moći izvesti skretanje asteroida.

S više teleskopa koji pretražuju nebo u potrazi za asteroidima koji bi mogli ugroziti Zemlju, počeli smo otkrivati puno više kandidata. U većini slučajeva, čim se orbita može izračunati, očito je da nema prijetnje – barem stotinama ili tisućama godina dok nepredvidive sile ne povuku predmetni objekt na neki sasvim drugi put.

Jednom ili dvaput godišnje, dotični asteroid prolazi pored Zemlje i približit će se u sljedećem stoljeću. Postoji kratka eksplozija uzbuđenja zbog mogućnosti sudara. Uz samo nekoliko promatranja, u početku uvijek postoje velike granice pogreške, a šanse da neki objekt udari u Zemlju ocijenjene su kao male – tipično jedan prema nekoliko tisuća ili nekoliko desetaka tisuća.

Daljnja promatranja omogućuju nam precizniju procjenu putanje novootkrivenog objekta. Obično su dovoljni za smanjenje rizika na nulu, dok objekte veličine manje od žirafe možemo zanemariti. Od svog otkrića 26. veljače 2023. DW se pokazao kao iznimka. Šanse za sudar su male, ali se nisu mnogo promijenile tijekom 7 dana promatranja.

NASA-in Centar za proučavanje objekata blizu Zemlje trenutno ocjenjuje mogućnost udara 2046. godine kao jedan prema 560, ili 0,18 posto. To, dodaju, znači da je mogućnost da ne pogodi 99,82 posto. Ako 2023 DW prođe pored nas 2046., bit će nekih naknadnih bliskih prolaza koji također mogu nositi rizik.

Procjenjuje se da je 2023 DW širok 47 metara, što ga čini dvostruko većim od objekta koji je prouzročio tisuće ozljeda (ali ne i smrtnih slučajeva) kada je eksplodirao iznad Čeljabinska. Koliko bi štete 2023 DW napravio u sudaru ovisi o njegovom sastavu – je li to asteroid od hrpe ruševina s puno šupljina ili nešto gušće i čvršće? Eksplozija poput one koja je sravnila šumeu Tunguskoj, dugačke mnogo kilometara, trenutno se smatra najvjerojatnijom.

Na Torinskoj ljestvici, koja kombinira mogućnost sudara sa štetom koju bi sudar napravio na ljestvici od jedan do deset, 2023 DW trenutno je ocijenjen kao 1. Isto se ne smatra razlogom za zabrinutost javnosti, ali je trenutno jedini asteroid s ocjenom različitom od nule. Apophis, prvi asteroid s ocjenom većom od 1, dosegao je ocjenu 4 na svom vrhuncu, ali je od 2021. ocijenjen nulom.

Mogli bismo pomisliti da, budući da trenutno nitko ne zna hoće li 2023 DW pogoditi Zemlju ili promašiti za 15 milijuna kilometara, ne možemo imati pojma koji je dio planeta najugroženiji. Međutim, to nije slučaj. Modeliranje temeljeno na najboljim dostupnim informacijama daje liniju najveće opasnosti koja prelazi Indoneziju preko Tihog oceana, preko sjevernog Meksika i preko većeg dijela Sjedinjenih Država.

Koliko god opasnost bila niska, ako buduća promatranja povećaju rizik, uspjeh misije DART mogao bi biti od velike važnosti. Budući da je 2023 DW manji od trećine veličine Dimorphosa (ili devet žirafa ako vam se više sviđa), trebao bi biti dobar kandidat za promjenu orbite.

Izvor: IFL Science