Svemir i vrijeme

Astronomi su možda otkrili prvi planet izvan naše galaksije

N.B.

Neki nalazi ukazuju na to da su prvi put otkriveni znakovi da planet prolazi kroz zvijezdu izvan galaksije Mliječne staze. Ovaj intrigantan rezultat, korištenjem NASA-inog rendgenskog opservatorija Chandra, otvara novi prozor za traženje egzoplaneta na većim udaljenostima nego ikada prije.

Mogući kandidat za egzoplanet nalazi se u spiralnoj galaksiji Messier 51 (M51), koja se zbog svog osebujnog profila naziva i galaksija Whirlpool.

Egzoplaneti su definirani kao planeti izvan našeg Sunčevog sustava. Do sada su astronomi pronašli sve druge poznate egzoplanete i kandidate za egzoplanete u galaksiji Mliječna staza, gotovo sve manje od oko 3000 svjetlosnih godina od Zemlje. Egzoplanet u M51 bio bi udaljen oko 28 milijuna svjetlosnih godina, što znači da bi bio tisuće puta udaljeniji od onih u Mliječnoj stazi.

"Pokušavamo otvoriti potpuno novu arenu za pronalaženje drugih svjetova tražeći kandidate za planete na rendgenskim valnim duljinama, strategiju koja omogućuje njihovo otkrivanje u drugim galaksijama", rekla je Rosanne Di Stefano iz Centra za astrofiziku sa Sveučilišta Harvard.

Ovaj novi rezultat temelji se na tranzitima, događajima u kojima prolazak planeta ispred zvijezde blokira dio svjetlosti zvijezde i stvara karakterističan pad. Astronomi koji koriste i zemaljske i svemirske teleskope – poput onih u NASA-inim misijama Kepler i TESS – tražili su padove optičkog svjetla, elektromagnetsko zračenje koje ljudi mogu vidjeti, što je omogućilo otkrivanje tisuća planeta.

Di Stefano i kolege umjesto toga tražili su padove u svjetlini X-zraka primljenih od rendgenskih svijetlih binarnih sustava. Ovi svjetlosni sustavi obično sadrže neutronsku zvijezdu ili crnu rupu koja uvlači plin iz zvijezde pratilje koja se nalazi u bliskoj orbiti. Materijal u blizini neutronske zvijezde ili crne rupe postaje pregrijan i svijetli u rendgenskim zrakama.

Budući da je područje koje proizvodi svijetle X-zrake malo, planet koji prolazi ispred njega mogao bi blokirati većinu ili sve X-zrake, što olakšava uočavanje tranzita jer X-zrake mogu potpuno nestati. To bi moglo omogućiti otkrivanje egzoplaneta na mnogo većim udaljenostima od trenutnih studija optičkog tranzita svjetlosti, koje moraju biti u stanju detektirati sićušna smanjenja svjetlosti jer planet blokira samo mali djelić zvijezde.

Iako je ovo primamljiva studija, bilo bi potrebno više podataka kako bi se potvrdilo tumačenje kao ekstragalaktičkog egzoplaneta. Jedan od izazova je to što velika orbita planeta kandidata znači da on neće ponovno prijeći ispred svog binarnog partnera otprilike 70 godina.

"Nažalost da bismo potvrdili da vidimo planet, vjerojatno bismo morali čekati desetljećima da vidimo još jedan tranzit", rekla je koautorica Nia Imara sa Sveučilišta Kalifornija u Santa Cruzu. "A zbog neizvjesnosti oko toga koliko je vremena potrebno za orbitu, ne bismo točno znali kada tražiti."

Ako planet postoji u ovom sustavu, vjerojatno je imao burnu povijest i nasilnu prošlost. Egzoplanet u sustavu morao bi preživjeti eksploziju supernove koja je stvorila neutronsku zvijezdu ili crnu rupu. Budućnost također može biti opasna. U nekom trenutku zvijezda pratilica također bi mogla eksplodirati kao supernova i još jednom raznijeti planet ekstremno visokim razinama zračenja.

Izvor: Nature Astronomy