Matematika, fizika, kemija

Eksperiment sugerira da bi svijest mogla biti ukorijenjena u kvantnoj fizici

V.P.

Desetljećima stara i kontroverzna teorija sugerira da bi kvantni učinci u mozgu mogli objasniti da svijest možda ima veću težinu nego što su joj znanstvenici pripisivali.

Priroda svijesti dugo nas je zbunjivala. Jedna ideja, koja se tradicionalno smatra nategnutom, jest da bi neobični zakoni koji upravljaju kvantnim svijetom mogli biti iza onoga što nam omogućuje iskusiti svijest, izvještava New Scientist.

U 1990.-ima, fizičar Roger Penrose i anesteziolog Stuart Hameroff sugerirali su da bi sićušne mikrotubule, šuplje cijevi koje tvore "kosture" biljnih i životinjskih stanica, mogle dopustiti slom u prostorno-vremenskoj strukturi, koji prekida kvantnu superpoziciju, temeljni princip kvantne mehanike prema kojem fizički sustav može postojati u dva stanja istovremeno.

Tada raščlamba superpozicija omogućuje postojanje svijesti, sugerira teorija poznata kao orkestrirana objektivna redukcija (Orch OR). Mnogi su znanstvenici odbacili tu ideju. Ali teorija u posljednje vrijeme dobiva novi zamah.

U nedavnom eksperimentu, objavljeno je, tim predvođen Jackom Tuszynskim sa Sveučilišta Alberta u Kanadi otkrio je kako anestetici omogućuju mikrotubulama da ponovno emitiraju zarobljenu svjetlost u mnogo kraćem vremenu nego što se prvobitno mislilo.

Otkrili su da je svjetlost uhvaćena unutar energetske zamke ponovno emitirana nakon misteriozne odgode, proces za koji oni predlažu da bi mogao biti kvantnog podrijetla.

U prisutnosti anestetika, međutim, ovo je kašnjenje znatno skraćeno. Drugim riječima, misli se da proces svijesti može biti iza kašnjenja.

Prerano je reći može li eksperiment zapravo objasniti što nam omogućava da budemo svjesni, a kolege Tuszynskog su razumljivo oprezni s tim rezultatima.

"Zanimljivo je", rekao je kvantni fizičar Vlatko Vedral sa Sveučilišta Oxford, "no veza sa sviješću je vrlo malo vjerojatna."

Također postoji šansa da iza čudnog kašnjenja stoje zakoni klasične, a ne kvantne fizike.
Ipak, rezultati su zaintrigirali Tuszynskog.

"Čak i kad biste mogli tvrditi da je dioba stanica nekako potkrijepljena nekim kvantnim učincima, to bi bila velika stvar za biologiju", rekao je Vedral.

Izvor: Futurism