Društvene znanosti

Znanstvenici otkrivaju da se sreća ipak može kupiti novcem

V.P.

Službeno je: novac vam ipak može kupiti sreću, kako prenosi NBC.

Eksperiment, opisan u novom radu objavljenom u časopisu PNAS, bio je jednostavan: istraživači su 200 ljudi dali jednokratni iznos od 10.000 dolara, dobiven od dva anonimna donatora, te ih zamolili da ocijene vlastitu sreću na mjesečnoj bazi.

Caka je što su morali potrošiti tih deset tisuća u roku od samo tri mjeseca.

Rezultat? Ovisno o uobičajenim primanjima, sudionici koji su primili novac, nakon tri „bogata” mjeseca ocijenili su svoju sreću većom nego kontrolna skupina. Sreća im je ostala na povišenim razinama čak i nakon toga, otkrili su istraživači.

Ukratko, što su niži prihodi sudionika, to je njihova percipirana sreća veća. S druge strane, sudionicima čija su mjesečna primanja iznad određenog iznosa, navedena „povećanja sreće” daleko se niža ili čak nepostojeća.

Naravno, rezultati vjerojatno nisu revolucionarni, ali eksperiment podupire ideju da bi novčana „injekcija”, poput univerzalnog temeljnog dohotka, mogla imati značajan i pozitivan učinak na živote ljudi.

Sudionici nisu imali pojma da su dio eksperimenta kada su se prijavili za "misteriozni eksperiment", koji je organizirao Chris Anderson iz TED-a, još u prosincu 2020. Sudionici su morali biti stariji od 21 godine i tečno govoriti engleski.

"Nadam se da nas ovaj eksperiment uči nečemu uistinu važnom o ljudskoj prirodi", napisao je Anderson u objavi na Twitteru u to vrijeme. "I pretvara se u nešto bitno u vašem životu."

Nekoliko sudionika nije vjerovalo da je eksperiment stvaran sve dok nisu vidjeli novac na bankovnom računu, izvještava MarketWatch.

Kontrolna grupa od 100 ljudi, koji nisu dobili novac, također je zatražena neka ocijeni svoju sreću na mjesečnoj bazi.

"Naši podaci pružaju najjasniji dokaz do sada kako pojedini građani mogu poboljšati neto globalnu sreću putem dobrovoljne preraspodjele onima koji imaju manje", napisali su istraživači u svom radu.

Ali postoji i jedna iznimka u rezultatima: sudionici čiji godišnji prihod kućanstva premašuje 123.000 dolara nisu bili bitno sretniji nakon što su primili dar u novcu.

"S obzirom da 99 posto pojedinaca zarađuje manje od tog iznosa, ovi rezultati sugeriraju da bi novčani priljevi mogli koristiti velikoj većini svjetske populacije", napisali su autori u svom radu.

Sudionici su bili iz tri zemlje s niskim dohotkom (Brazil, Indonezija i Kenija), kao i četiri zemlje s visokim dohotkom (Australija, Kanada, Ujedinjeno Kraljevstvo i Sjedinjene Države).

Oni iz zemalja s niskim dohotkom izvijestili su o trostrukom porastu sreće u odnosu na one iz zemalja s visokim dohotkom, što vjerojatno ima smisla s obzirom na razliku u kupovnoj moći.

"Deset tisuća dolara na određenim mjestima svijeta zaista vam može kupiti puno", rekao je za NBC News koautor Ryan Dwyer, koji je u to vrijeme bio doktorand Sveučilišta British Columbia. "Neki su ljudi potrošili mnogo novca na otplatu hipoteke ili na veliko renoviranje kuće."

Studija ima neka ograničenja, od pristranosti pri odabiru uslijed napora u pronalaženju sudionika – morali su živjeti u određenoj zemlji, biti na Twitteru i tečno govoriti engleski - do činjenice da se njihova sreća aktivno mjerila kroz kratko vremensko razdoblje.

Ali na kraju, profesorica psihologije na Sveučilištu British Columbia i koautorica studije Elizabeth Dunn nada se da će eksperiment potaknuti druge bogate donatore da učine isto.

"Za ovu studiju, moja najveća nada je da će ljudi kopirati istu, da će misliti kako je to nešto što mogu učiniti", rekla je za MarketWatch. "Ne mora biti 2 milijuna dolara, čak i puno manji iznos može napraviti razliku."

Izvor: Futurism