Društvene znanosti

Nova studija dovodi u pitanje važnost jedenja mesa u evoluciji

Nika Beluhan

Kvintesencijalne ljudske osobine poput velikog mozga prvi put se pojavljuju u Homo erectusu prije gotovo 2 milijuna godina. Ovaj evolucijski prijelaz prema ljudskim osobinama često je povezan s velikim pomakom u prehrani koja uključuje veću konzumaciju mesa. Nova studija, međutim, dovodi u pitanje primat jedenja mesa u ranoj ljudskoj evoluciji. Dok se arheološki dokazi o jedenju mesa dramatično povećavaju nakon pojave Homo erectusa, autori studije tvrde da se to povećanje uvelike može objasniti većom pažnjom istraživanja na ovo vremensko razdoblje, učinkovito iskrivljujući dokaze u korist hipoteza da nas je "meso učinilo ljudima"

"Generacije paleoantropologa išle su na poznata dobro očuvana mjesta na mjestima poput klanca Olduvai tražeći — i pronalazeći — zapanjujuće izravne dokaze da su rani ljudi jeli meso, podupirući ovo gledište da je došlo do eksplozije jedenja mesa prije 2 milijuna godina", rekao je W. Andrew Barr, docent antropologije na Sveučilištu George Washington i glavni autor studije. "Međutim, kada kvantitativno sintetizirate podatke s brojnih mjesta diljem istočne Afrike kako biste testirali ovu hipotezu, kao što smo to učinili ovdje, evolucijski narativ da nas je 'meso učinilo ljudima' počinje se rasplitati."

Barr i njegovi kolege prikupili su objavljene podatke iz devet glavnih istraživačkih područja u istočnoj Africi, uključujući 59 razina lokacija koje datiraju između 2,6 i 1,2 milijuna godina. Koristili su nekoliko metrika za praćenje mesoždera hominina: broj zooarheoloških nalazišta koja čuvaju životinjske kosti koje imaju tragove rezanja kamenim alatima, ukupan broj životinjskih kostiju s tragovima rezova na mjestima i broj zasebno prijavljenih stratigrafskih razina.

Istraživači su otkrili da, kada se uzmu u obzir varijacije u naporima uzorkovanja tijekom vremena, nema trajnog povećanja relativne količine dokaza za mesožderstvo nakon pojave H. erectusa. Napominju da, dok se sirovo obilje modificiranih kostiju i broj zooarheoloških nalazišta i razina očito povećao nakon pojave H. erectusa, povećanje se odražavalo odgovarajućim porastom intenziteta uzorkovanja, što sugerira da intenzivno uzorkovanje – umjesto promjena u ljudskom ponašanju — može biti uzrok.

"Iskapala sam i proučavala izrezane obilježene fosile više od 20 godina, a naši su mi nalazi još uvijek bili veliko iznenađenje", rekla je Briana Pobiner, znanstvenica u Programu ljudskog porijekla u Smithsonianovom Nacionalnom muzeju prirodne povijesti i koautorica studije. "Ova studija mijenja naše razumijevanje onoga što nam zooarheološki zapisi govore o najranijem prapovijesnom jedenju mesa. Također pokazuje koliko je važno da nastavimo postavljati velika pitanja o našoj evoluciji, dok također nastavljamo otkrivati ​​i analizirati nove dokaze o našoj prošlosti."

U budućnosti, istraživači su naglasili potrebu za alternativnim objašnjenjima zašto su se pojavile određene anatomske i bihevioralne osobine povezane s modernim ljudima. Moguće alternativne teorije uključuju opskrbu biljnom hranom od strane baka i razvoj kontrolirane vatre za povećanje dostupnosti hranjivih tvari kroz kuhanje. Istraživači upozoravaju da nijedno od ovih mogućih objašnjenja trenutno nema čvrsto utemeljenje u arheološkim zapisima, tako da ostaje još puno posla.

"Mislim da bi ova studija i njezini nalazi bili od interesa ne samo za paleoantropološku zajednicu nego i za sve ljude koji svoje odluke o dijeti trenutno temelje na nekoj verziji ove priče o jedenju mesa", rekao je Barr. "Naša studija potkopava ideju da je jedenje velikih količina mesa dovelo do evolucijskih promjena kod naših ranih predaka."

Izvor: Proceedings of the National Academy of Sciences