Biljke i životinje

Taj mačji instinkt je toliko jak da nasjedaju i na ove optičke varke

L.B.

Mačke jednostavno vole kutije. Smatra se da tu strast pokreće njihov životinjski instinkt: kao grabežljivce koje vrebaju iz zasjede privlače ih zatvorena mjesta na kojima se mogu sakriti, promatrati plijen i osjećati se sigurno.

Umirujući učinak ove neobične navike dokazan je 2014. godine, kada je studija provedena na Sveučilištu u Utrechtu otkrila da se mačke iz skloništa, kojima su dane kutije, brže oporavljaju i lakše prilagođavaju svom novom okruženju od ostalih mačaka bez kutija.

Sada je građanski znanstveni projekt, koji je vodila Gabriella Smith sa Sveučilišta Columbia u New Yorku, otkrio da je ovo ponašanje toliko ukorijenjeno u mačkama da čak imaju nagon sjesti u četvrtaste oblike stvorene optičkim iluzijama.

Istraživači su zamolili vlasnike mačaka da postave različite oblike na podove svoje dnevne sobe kako bi vidjeli imaju li mačke potrebu sjediti u njima. Neki su jednostavno napravili kvadrat od trake na podu, dok su drugi postavili optičku varku poznatu kao Kanizsa kvadrat - aranžman od četiri oblika nalik na Pac-Mana, postavljena tako da izgledaju kao da čine četiri kuta kvadrata.

Kanizsa kvadrati stvaraju percepciju stvarnog kvadrata tako da zavaravaju mozak da popuni linije koje nedostaju. Također su postavili Kanizsa kontrolni obrazac u kojem su Pac-Manovi oblici bili obrnuti tako da ne stvaraju optičku varku. Na kraju su istraživači zamolili vlasnike mačaka da promatraju njihovo ponašanje kroz period od šest dana.

Mačke su u studiji stajale ili sjedile u Kanizsa kvadratima češće nego u kontrolnim kvadratima, što je pokazalo da su podložne iluzornim konturama i potvrdilo našu hipotezu da iluzorne kvadrate tretiraju kao i prave“, zaključili su istraživači.

Tim kaže da je pokus ograničen malom veličinom uzorka, s obzirom na to da je od prvotnih 561 vlasnika mačaka koji su se prijavili samo 30 njih prošlo cijeli eksperiment. Ali ipak, ovi nalazi potvrđuju ranija istraživanja koja su pokazala da su mačke osjetljive na optičke iluzije.

Izvor: Science Focus