Biljke i životinje

Otkriveno kako zaista funkcioniraju mačji brkovi

L.B.

Ranije se smatralo da su brkovi na sisavcima prekriveni senzorima koji im omogućuju istraživanje okoline. No, nova je simulacija pokazala da je ovaj 'senzor' smješten u korijenu brka, unutar malenog folikula.

S obzirom na to da to bi zadiranje u sam korijen brka narušilo način na koji on funkcionira, znanstvenici su se morali obratiti računalnoj simulaciji. Tako je osmišljena jedinstvena mehanička simulacija koja vjerno oponaša rad mačjih brkova.

Simulacija je pokazala da se korijen brkova pretvara u oblik slova S nakon što osjeti neki podražaj. Takav oblik korijena gura i povlači određene senzorne stanice koje tako prenose informacije iz okoline u mozak.

„Dio brkova koji djeluje kao okidač za dodirne senzore sakriven je u folikulu, zbog čega ga je izrazito teško proučavati. Razvojem nove simulacije, sada možemo dobiti uvide u biološke procese koji se ne mogu izravno eksperimentalno mjeriti“, objasnila je Mirta Hartmann, profesorica biomedicinskog inženjerstva na Sveučilištu Northwestern.

Model predstavlja pojednostavljenu stvarnost i koristi se ograničenim brojem podataka iz brkova štakora, no ipak može znanstvenicima pružati korisne uvide u način na koji životinje koriste brkove kako bi osjetile okolinu u kojoj se nalaze. Kako bi osmislili ovu simulaciju, znanstvenici su morali kombinirati različita područja znanosti, uključujući neuroznanost i mehaniku kontinuuma.

„Naš model pokazuje konzistentnost profila deformacije brka između pasivnog dodira i aktivnog pomicanja. Drugim riječima, ista skupina senzornih stanica odgovara na podražaje brka iz istog smjera i u oba slučaja. Ovo nam pokazuje da bi se određena istraživanja aktivnog korištenja brkova mogla provoditi i na životinjama kada su pod anestezijom“, objasnio je Yifu Luo, mehanički inženjer sa spomenutog sveučilišta.

Iako je studija za sada uključila samo konkretne opservacije sa štakora, istraživači smatraju da se njihova otkrića mogu primijeniti na sve sisavce koji imaju brkove. No ipak, i ovdje pretpostavljaju određene razlike. Tako na primjer štakori svoje brkove više koriste za skeniranje okoline, negoli to čine mačke.

Ova bi simulacija također mogla omogućiti razvoj umjetnih brkova za korištenje u robotici. Brkovi se mogu ponašati kao savršeni detektori okoline za životinje, što je vrlo korisna osobina za razvoj naprednih robota.

Izvor: Science Alert