Matematika, fizika, kemija

Polimeri 'klikću' zajedno pomoću zelene kemije

N.B.

SOF4 je plin koji je otkriven prije više od stotinu godina, ali se rijetko koristi jer se teško priprema i vrlo je reaktivan. Sada je suradnja kemičara, uključujući Cold Spring Harbour Laboratory (CSHL), profesora Johna E. Mosesa, nobelovca K. Barryja Sharplessa i izvanrednog profesora Penga Wua i Hana Zuilhofa sa Sveučilišta Wageningen, rezultirala pronalaskom načina za sigurnu upotrebu molekule kao gradivnog bloka za nove proizvode. U nedavno objavljenom članku oni opisuju novi skup modificiranih polimera napravljenih od SOF4.

Bio je to timski napor da se ukroti molekula. Zuilhof kaže: "Ciljevi različitih istraživačkih skupina bili su različiti, ali smo kombinirali svu svoju stručnost kako bismo postigli naše brojne ciljeve." Suhua Li, vodeći autor studije i bivši doktor u Sharplessovom laboratoriju, započeo je s malim spremnikom plina u laboratoriju, ali nakon što je to iskoristio, više nije bilo SOF4 dostupnog nigdje u svijetu. "Veliki potencijal kemije SOF4 nadahnuo me da sam napravim plin, iako se postupak činio opasnim", rekao je.

Molekula SOF4 mogla bi se koristiti kao središte za povezivanje različitih komponenti u modularnu obitelj novih - i potencijalno vrijednih - materijala. Što je još važnije, znanstvenici su otkrili da se reakcije mogu provesti na ekološki siguran način bez opasnih otapala i zagađujućih nusproizvoda - oblik onoga što kemičari nazivaju "kemija klika".

Kemija klika omogućuje korisnicima da "kliknu" zajedno dvije molekule s preciznošću, brzinom i pouzdanošću. Tim je koristio SOF4 za stvaranje dugih lanaca - polimera - s prostorom za važne izmjene.

"Zato je kemija klikova izvrsna. Ovi polimeri mogli bi se napraviti u jednom danu. Sve dok imamo plina, mogli bismo obaviti svu tu kemiju u jednom danu, napraviti polimer i naknadno ga izmijeniti u jednom danu. To je nevjerojatno brzo", rekao je Moses.

Ova nova kemija omogućit će znanstvenicima da stvore ogromnu novu biblioteku polimera, svaki sa svojim posebnim svojstvima i primjenama u otkrivanju lijekova i znanosti o materijalima. "Stvaranje i razbijanje tek nastajućih, rastućih polimernih karika omogućuje nam pristup onome što se čini čarobnim", kaže Sharpless.

"Mislim da je prilika za ove polimere beskonačno. Postoji toliko mnogo stvari koje možemo učiniti s tim, zaista. Ograničeni smo svojom maštom", dodao je Moses.

Izvor: Nature Chemistry