Um i mozak

Otkriveno kako mozak pohranjuje davna sjećanja na strah

V.P.

Davno sjećanje na strah sjećanje je na traumatične događaje koji su se dogodili u dalekoj prošlosti — od prije nekoliko mjeseci do desetljeća. Studija na miševima Sveučilišta Kalifornija, Riverside, objavljena u časopisu Nature Neuroscience, opisala je temeljne mehanizme pomoću kojih mozak konsolidira udaljena sjećanja na strah.

Studija pokazuje da su udaljena sjećanja na strah, nastala u dalekoj prošlosti, trajno pohranjena u vezama između memorijskih neurona u prefrontalnom korteksu ili PFK-u.

"Prefrontalni memorijski krugovi progresivno jačaju nakon traumatskih događaja i to jačanje igra ključnu ulogu u tome kako sjećanja na strah sazrijevaju u stabilizirane oblike u cerebralnom korteksu za trajno pohranjivanje", rekao je Jun-Hyeong Cho, izvanredni profesor molekularne, stanične i sistemske biologije, koji je vodio studiju. "Korištenjem sličnog mehanizma, druga udaljena sjećanja koja nisu povezana sa strahom također bi se mogla trajno pohraniti u PFK."

Mozak koristi različite mehanizme za pohranjivanje nedavnih, naspram davnih sjećanja na strah. Prethodne studije sugerirale su da iako početno formiranje sjećanja na strah uključuje hipokampus, ono s vremenom progresivno sazrijeva i postaje manje ovisno o hipokampusu. Mnoga istraživanja sada objašnjavaju kako se pohranjuje nedavno sjećanje na strah, ali nije dobro shvaćeno kako mozak konsolidira davna sjećanja na strah.

Istraživači su se usredotočili na PFK, dio cerebralnog korteksa koji je u prethodnim studijama bio uključen u konsolidaciju udaljene memorije.

"Otkrili smo malu skupinu živčanih stanica ili neurona unutar PFK-a, nazvanih neuroni pamćenja, koji su bili aktivni tijekom početnog traumatskog događaja i ponovno su se aktivirali tijekom priziva davnog sjećanja na strah", rekao je Cho. "Kada smo selektivno inhibirali ove memorijske neurone u PFC-u, to je spriječilo miševe da se prisjete davnih, ali ne i nedavnih sjećanja na strah, što ukazuje na kritičnu ulogu PFK memorijskih neurona u prisjećanju udaljenih sjećanja na strah."

Miševi su u pokusima primili averzivni podražaj u okruženju koje se naziva kontekst. Naučili su povezati averzivni podražaj s kontekstom. Kad su bili izloženi istom kontekstu mjesec dana kasnije, reakcija miševa bila je da se smrznu, što ukazuje da se mogu prisjetiti davnih sjećanja na strah. Istraživači su pokazali da su veze (sinapse) između memorijskih neurona u PFK-u, nazvane prefrontalnim memorijskim krugovima, postupno ojačane s vremenom nakon učenja straha, a takvo jačanje pomoglo je PFK-u da trajno pohrani sjećanja na strah.

Zatim, kako bi kod miševa ugasili udaljeno sjećanje na strah, znanstvenici su ih ponovo izlagali istom kontekstu predviđanja straha, ali bez averzivnog podražaja. Rezultat je bila smanjena reakcija straha na kontekst.

"Zanimljivo je da „izumiranje” sjećanja na strah oslabljuje prefrontalne memorijske sklopove koji su prethodno bili ojačani za pohranu udaljenog sjećanja na strah", rekao je Cho. "Štoviše, druge manipulacije koje su blokirale jačanje PFK memorijskih krugova također su spriječile prisjećanje udaljenog sjećanja na strah."

Cho je objasnio da disregulacija konsolidacije sjećanja na strah može kod PTSP-a dovesti do kroničnog neprilagodljivog straha, koji u nekom trenutku života pogađa oko 6% populacije.

“S obzirom da pacijenti s PTSP-om pate od sjećanja na strah koja su formirana u dalekoj prošlosti, naša studija pruža važan uvid u razvoj terapijskih strategija za suzbijanje kroničnog straha kod pacijenata s PTSP-om”, rekao je.

Zatim, Choov tim planira selektivno oslabiti prefrontalne memorijske sklopove i ispitati potiskuje li ova manipulacija prisjećanje udaljenih sjećanja na strah.

"Očekujemo da će rezultati doprinijeti razvoju učinkovitije intervencije u PTSP-u i drugim poremećajima povezanim sa strahom", rekao je Cho.

Izvor: University of California - Riverside