Svemir i vrijeme

4 milijarde godina stara relikvija iz ranog Sunčevog sustava ide našim putem

Nika Beluhan

Ogroman komet - širok oko 130 kilometara, više od dva puta širi od Rhode Islanda - kreće se našim putem brzinom od 22 000 milja na sat od ruba Sunčevog sustava. Srećom, nikada se neće približiti Suncu više od 1 milijardu milja, što je nešto dalje od Zemlje od Saturna, a to će biti 2031.

Kometi, među najstarijim objektima u Sunčevom sustavu, su ledena tijela koja su izbačena iz Sunčevog sustava u gravitacijskoj igri flipera među masivnim vanjskim planetima, rekao je David Jewitt, profesor planetarne znanosti i astronomije na UCLA i koautor nove studije o kometu. Izbačeni kometi nastanili su se u Oortovom oblaku, golemom rezervoaru udaljenih kometa koji okružuju Sunčev sustav do mnogo milijardi milja u duboki svemir, rekao je.

Spektakularni rep tipičnog kometa dug više milijuna milja, zbog kojeg izgleda poput vrtoglave rakete, pobija činjenicu da je izvor u srcu vatrometa čvrsta jezgra leda pomiješana s prašinom - u biti prljava snježna gruda. Ovaj ogromni komet nazvan je Comet C/2014 UN271, otkrili su ga astronomi Pedro Bernardinelli i Gary Bernstein, a mogao bi biti velik i do 130 kilometara u širinu.

"Ovaj komet je doslovno vrh ledenog brijega za mnoge tisuće kometa koji su preslabi da bi se vidjeli u udaljenijim dijelovima Sunčevog sustava", rekao je Jewitt. "Uvijek smo sumnjali da ovaj komet mora biti velik jer je tako svijetao na tako velikoj udaljenosti. Sada potvrđujemo da jest."

Ovaj komet ima najveću jezgru koju su astronomi ikada vidjeli u kometu. Jewitt i njegovi kolege odredili su veličinu njegove jezgre pomoću NASA-inog svemirskog teleskopa Hubble. Njegova jezgra je oko 50 puta veća od jezgre većine poznatih kometa. Procjenjuje se da je njegova masa 500 trilijuna tona, sto tisuća puta veća od mase tipičnog kometa koji se nalazi mnogo bliže Suncu.

"Ovo je nevjerojatan objekt, s obzirom na to koliko je aktivan kada je još toliko daleko od Sunca", rekao je glavni autor Man-To Hui, koji je doktorirao na UCLA-i 2019., a sada radi na Sveučilištu znanosti i tehnologije u Macauu. "Pretpostavili smo da bi komet mogao biti prilično velik, ali trebali su nam najbolji podaci da to potvrdimo."

Stoga su istraživači upotrijebili Hubble da snime pet fotografija kometa 8. siječnja 2022. i uključili su radijska opažanja kometa u svoju analizu. Komet je sada manje od 2 milijarde milja od Sunca i za nekoliko milijuna godina vratit će se u svoje gnjezdilište u Oortovom oblaku, rekao je Jewitt.

Komet C/2014 UN271 prvi je put slučajno uočen 2010. godine, kada je bio 3 milijarde milja od Sunca. Od tada ga intenzivno proučavaju zemaljski i svemirski teleskopi. Komet je padao prema Suncu više od milijun godina. Smatra se da je Oortov oblak gnjezdilište za trilijune kometa. Jewitt misli da se Oortov oblak proteže od nekoliko stotina puta veće udaljenosti između Sunca i Zemlje do najmanje četvrtine udaljenosti do udaljenosti najbližih zvijezda našem suncu, u sustavu Alpha Centauri.

Prema Jewittu, kometi Oortova oblaka izbačeni su iz Sunčevog sustava prije više milijardi godina gravitacijom masivnih vanjskih planeta. Daleki kometi putuju natrag prema Suncu i planetima samo ako su njihove orbite poremećene gravitacijskim potezom zvijezde u prolazu, rekao je profesor.

O Oortovom oblaku koji je prvi put pretpostavio 1950. godine nizozemski astronom Jan Oort, Oortov oblak i dalje ostaje teorija jer su kometi koji ga čine preslabi i udaljeni da bi se mogli izravno promatrati. To znači da je najveća struktura Sunčevog sustava gotovo nevidljiva, rekao je Jewitt.

Izvor: Phys.org