Matematika, fizika, kemija

Znanstvenici su identificirali univerzalno najugodniji miris

Nika Beluhan

Koji je vaš omiljeni miris? Znate li zašto je vaš favorit? Znanost kaže da je struktura molekule mirisa ta koja diktira kako ćemo ga primiti, a nova istraživanja su otkrila da opći konsenzus o tome što se smatra "dobrim" i "lošim" nadilazi našu kulturnu pozadinu.

"Kulture diljem svijeta rangiraju različite mirise na sličan način bez obzira na to odakle dolaze, ali preferencije mirisa imaju osobnu - iako ne kulturnu - komponentu", rekao je Artin Arshamian, istraživač na Odjelu za kliničku neuroznanost s Karolinska Instituta, i autor nove studije objavljene u Current Biology.

Studija je uključila nosove iz cijelog svijeta uz pomoć međunarodnog tima koji je proveo svoja istraživanja kako u eksperimentalnim uvjetima tako i na terenu. Ti "vlasnici noseva" dolazili su iz širokog raspona pozadina, uključujući neke starosjedilačke skupine koje su bile vrlo malo izložene mirisima i namirnicama izvan njihove vlastite kulture.

"Željeli smo ispitati imaju li ljudi diljem svijeta istu percepciju mirisa i vole li iste vrste mirisa ili je to nešto što je kulturološki naučeno", objasnio je Arshamian. "Tradicionalno se smatralo kulturnim, ali možemo pokazati da kultura nema puno veze s tim."

Ukupno je 235 ljudi stavljeno na test u rangiranju niza mirisa, uključujući i one izvan njihovog proživljenog "iskustva mirisa", izraz koji Arshamian koristi da opiše kakofoniju mirisa koji okružuju naš individualni stil života.

Rangiranje mirisa na temelju ugodnosti okrunilo je pobjednika za univerzalnu privlačnost: vanilija. To ne znači da je vanilija bio omiljeni miris svakog sudionika, ali je bio onaj koji je najuniverzalnije rangiran kao prilično lijep. Na drugom kraju ljestvice, nešto što se zove izovalerijanska kiselina ocijenjeno je kao univerzalno najneugodniji miris. Nalazi se u hrani poput sojinog mlijeka i sira, ali također čini dio parfema znoja stopala.

Čini se da rezultati pokazuju da na globalnoj razini postoji stupanj općeg prihvaćanja o tome koji su mirisi dobri, a koji loši, ali individualne razlike postoje unutar svake grupe "doživljavanja mirisa". Istraživači vjeruju da su ta međugrupna neslaganja vjerojatno djelomično povezana s molekularnom strukturom (~ 41 posto), ali su pod snažnijim utjecajem (~ 54 posto) učenja ili našeg genetskog sastava.

"Sada znamo da postoji univerzalna percepcija mirisa koja je vođena molekularnom strukturom i to objašnjava zašto nam se sviđa ili ne sviđa određeni miris", zaključio je Arshamian. "Sljedeći korak je proučavanje zašto je to tako povezujući ovo znanje s onim što se događa u mozgu kada osjetimo određeni miris."

Izvor: IFL Science!