Društvene znanosti

Evo zašto je sredina zanemarena u političkom i drugim spektrima

L.B.

Novi je matematički model pokazao da zaista živimo u polariziranom svijetu. Kako bi istražili teze o polarizaciji i jesu li ljudi zaista skloniji prikloniti se lijevom il desnom političkom spektru sociologinja Tamara van der Does, matematičarka Vicky Chuqiao Yang i kognitivni znanstvenik Henrik Olsson družili su snage, a svoje su spoznaje objavili u časopisu PLOS ONE.

U radu su matematičkim modelom pokazali kako se ljudi sami svrstavaju uzduž političkog spektra. Njihova temeljna hipoteza dolazi iz kognitivne psihologije i pretpostavlja da se ljudi svrstavaju u određene kategorije kako bi se mogli što preciznije razlikovati od dugih. Pa ipak, precizna razlikovanja na kraju postaju previše zahtjevna što rezultira jednostavnom podjelom u dva suprotstavljena kampa – mi i oni, a svi se unutar određene skupine slažu oko granica koje ih dijele od onih drugih.

Kategorizacija olakšava ljudima razmišljanje o stvarima. Nemamo previše mentalnih kapaciteta“, kaže Yang.

„Pokušavamo razumjeti zašto imamo tendenciju stvaranja kategorija za stvari u našem svakodnevnom životu poput političkih stajališta, roda, seksualnosti i rase, čak i ako se u stvarnosti ove stvari nalaze u kontinuitetu spektra. Konkretno, želimo istražiti koje koristi ljudi imaju od kategorizacija kako bi razumjeli zašto se one pojavljuju“, objasnila je van der Does.

Ova pitanja istražuju pomoću dinamičnog sistemskog modela koji predstavlja metodu primijenjene matematike. Kombiniranjem socijalnih komponenti u jednadžbe modela, istraživači mogu vidjeti gdje se javljaju socijalne granice.

Istraživači su ovaj model primijenili na veliku bazu podataka američkih političkih anketa, s ciljem ispitivanja kako samoproklamirani Demokrati i Republikanci percipiraju politički centar.
„Zbog toga što su 'oni između', na ljude koji se izjašnjavaju kao nezavisni se gleda u negativnom svijetlu, kao na one koji spadaju u neprijateljski tabor, i to od lijeve i desne strane podjednako. Tako da nezavisni dobivaju najgore od oba svijeta“, kaže Yang.

Tako su ustanovili da sredina prolazi kroz pukotine procesa kategorizacije i to ne samo u politici. Ovaj bi model mogao objasniti kako se društvene kategorije stvaraju oko drugi atributa, poput boje kože.

Izvor: PLOS ONE