Biljke i životinje

Nova studija baca svjetlo na ranu evoluciju ljudske kose

Nika Beluhan

Dlaka je važno obilježje primata — uključujući ljude — raznolikosti i evolucije, služeći funkcijama vezanim za termoregulaciju, zaštitu, kamuflažu i signalizaciju. Međutim, evolucija dlake divljih primata donedavno je ostala relativno nedovoljno proučavana.

Istraživači u Laboratoriju za genomiku primata na Sveučilištu George Washington ispitali su koji čimbenici pokreću varijacije dlake u divljoj populaciji lemura poznatih kao Indriidae. Konkretno, istraživači su imali za cilj procijeniti utjecaj klime, veličine tijela i vida boja na evoluciju kose. Evo što su otkrili.

- Sifaka lemuri, koji su porijeklom s Madagaskara, imaju gušću dlaku u suhom, otvorenom okruženju. Istraživači vjeruju da, poput ranih ljudi, dlaka lemura pomaže u zaštiti od jakih sunčevih zraka.

- Lemuri u hladnijim krajevima češće imaju tamnu dlaku. Ovo je prvi dokaz kod sisavaca za klasični uzorak u prirodi koji se zove Bogertovo pravilo, koji kaže da tamne boje mogu pomoći u termoregulaciji jer pomažu u apsorpciji topline od sunčevih zraka.

- Crvena dlaka u lemura povezana je s poboljšanim vidom boja. Prema istraživačima, populacije koje mogu vidjeti veći raspon boja vjerojatnije će imati crvenu dlaku.

- Višestruki evolucijski pritisci mogu djelovati na jednu osobinu i snaga njihovog utjecaja može varirati među vrstama.

"Evolucija ljudske kose ostaje misterij, uglavnom zato što se kosa ne fosilizira", rekla je Elizabeth Tapanes, glavna autorica rada i postdoktorska znanstvenica sa Sveučilišta San Diego u Kaliforniji. "Lemuri koje smo proučavali pokazuju uspravno držanje poput ljudi i žive u različitim ekosustavima poput ranih ljudi, tako da naši rezultati pružaju jedinstven prozor u evoluciju ljudske kose."

Brenda Bradley, izvanredna profesorica antropologije koja vodi GW-ov Primate Genomics Lab i koautorica je studije, objasnila je da naše razumijevanje evolucije kose i raznolikosti kod drugih primata pomaže nam popuniti praznine u ljudskoj evolucijskoj priči.

"Većinu ljudi zaintrigira raznolikost dlaka na vlastitom tijelu i raznolikost tipova kose među ljudima diljem svijeta", rekla je Bradley. "Razumijevanje uzoraka kose kod neljudskih primata, kao što su ovi lemuri, može pružiti usporedni kontekst za razumijevanje kako su varijacije nastale u ljudskoj kosi."

Izvor: EurekAlert!