Biljke i životinje

Gljivice koje žive u crijevima utječu na zdravlje i bolesti

N.B.

Sve više slušamo o važnoj ulozi bakterija u zdravlju crijeva, no novo istraživanje koje su proveli znanstvenici sa Sveučilišta Utah Health pokazuje da gljivice - još jedan mikroorganizam koji živi u nama - mogu biti jednako važne za zdravlje i bolesti.

Istraživanje je otkrilo da gljivice uspijevaju u zdravim crijevima, ali mogu uzrokovati i oštećenje crijeva, što može pridonijeti upalnoj bolesti crijeva (IBD). Eksperimenti s miševima pokazuju kako imunološki sustav uglavnom drži gljivice pod kontrolom, a kada gljivice pređu u stanje koje organizmu može naštetiti, imunitet tada cilja na mikrobe. Kada je sustav u neravnoteži, vjerojatnije je da će se bolest pojaviti.

"Gljivice nisu toliko proučavane jer ih je puno manje u odnosu na bakterije, zato je ovaj rad važan dio kako bi se sagledala šira slika", kaže dr. June Round, profesorica patologije na Sveučilištu Utah i jedna od autorica studije. Dodaje i da ovi rezultati otvaraju nove puteve za razvoj terapija za poboljšanje zdravlja crijeva, a istraživanje pokazuje dokaz koncepta da bi se jednog dana cjepiva mogla koristiti za suzbijanje gastrointestinalnih bolesti jačanjem prirodnih imunoloških odgovora koji potiču zdravu ravnotežu gljivica i drugih crijevnih mikrobiota.

Round se zainteresirala za ovakvo istraživanje nakon što je primijetila da uobičajeni medicinski test za dijagnosticiranje Crohnove bolesti, jedne od upalnih bolesti crijeva, djeluje otkrivanjem antitijela protiv gljivica. A kako antitijela utječu na utjecaj gljivica na bolest nešto je što se tek treba istražiti.

Radeći na uzorcima pacijenata i provodeći testove na miševima, Round i njezin tim utvrdili su da je kvasac Candida albicans - jedna od glavnih vrsta gljivica koja boravi u ljudskim crijevima - izazvao najsnažniji imunološki odgovor. Daljnja istraga pokazala je da se antitijela fokusiraju na izdužene vrste gljivičnih stanica zvane hife, posebno se vežući na proteine adhezine koji pomažu mikrobima da se lijepe za površine i postanu invazivni.

S ovim na umu, istraživači bi mogli preciznije istražiti ulogu gljivica u zdravlju crijeva. Otkrili su da su miševi u kojima je bio kvasac u normalnom stanju ostali zdravi. Suprotno tome, miševi u kojima je bila Candida u invazivnom obliku imali su crijevna oštećenja koja su nalikovala IBD-u. Rezultati pokazuju da normalni odgovori antitijela u crijevima inhibiraju bolest prepoznavanjem štetnog, hifalnog oblika gljivica.

Istraživači sada istražuju mogu li cjepiva pomoći ublažiti IBD kod ljudi - i može li se isti pristup primijeniti šire za oblikovanje drugih mikrobnih zajednica u crijevima.

No uz sve to, rezultati istraživanja također sugeriraju da gljivice mogu biti važne u zdravim crijevima. Tipično je posao imunološkog sustava uklanjanje infekcija uklanjanjem invazivnih organizama. U ovom slučaju, gljivice imaju koristi od njihove interakcije s antitijelima. Imunološka reakcija prebacuje gljivice iz njihovog invazivnog stanja u njihovo zaokruženo, pupajuće stanje, što poboljšava njihov opstanak u crijevima.

Izvor: Nature Genetics